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Measures to Students’ Innovation Resistance to Use of Student Portfolio at Medical School

Other Title
의과대학에서 학생 포트폴리오 활용에 대한 학생들의 혁신저항 요인 탐색
Authors
Chae, SJ  | Kim, M  | LIM, K
Citation
The Educational Research for Tomorrow, 28(1). : 23-40, 2015
Journal Title
The Educational Research for Tomorrow
ISSN
2671-64612671-647X
Abstract
This study aims to examine the implementation of innovative student portfolio for evaluation of medical school students, in terms of students’ resistance to the portfolio and measures to mitigate such resistance. A portfolio-based student evaluation was conducted in the Patient/Doctor/Society class for freshmen of the A University School of Medicine. The survey consisted of 15 items that included five key characteristics of innovation identified by Ram. The survey results showed that students lacked a clear perception of unique features or benefits of the student portfolio, and overall, students perceived that the new student portfolio was not very beneficial. They did not feel that filling out the portfolio was relatively complex, but in terms of compatibility, they thought the portfolio was not suitable for their learning methods. As for trialability of portfolio, students indicated a significant pressure for the fact that the participation was not voluntary but the students had to fill out the portfolio as class assignment to be graded. Some students felt pressure in sharing the portfolio with their advisors. A new student portfolio should be an outcome of the process that involves a series of decision-making on the structure and contents of the portfolio, as well as its implementation method, backed by students’commitment to best present themselves.

본 연구는 의과대학 평가방법으로 혁신적으로 도입한 학생 포트폴리오 시행에 대해서 학생들이 느끼는 혁신저항 요인을 탐색하는 데에 목적이 있었다. 연구는 A의과대학 의학과 1학년을 대상으로 환자/의사/사회 수업에서 포트폴리오를 시행한 후 설문조사를 한 결과를 분석하였다. 설문조사는 Ram(1987)의 혁신특성인 상대적 이점, 호환성, 복잡성, 인지된 위험성, 관찰가능성, 시도가능성 등과 관련된 문항이 포함되도록 하여 5점 척도 15개 문항을 개발하여 실시하였다. 설문 결과, 학생들은 학생 포트폴리오의 고유한 특성이나 장점이 무엇인지 정확하게 인식하지 못하고 있었으며, 상대적으로 학생 포트폴리오를 작성하는데 복잡하다고 느끼지는 않았지만, 호환성의 측면에서 포트폴리오가 학생들의 수업활동이나 방식과 잘 맞지 않는다고 생각하고 있었다. 시도 가능성 부분에서는 학생들은 자발적으로 이루어진 것이 아닌 학점이 부여된다는 부담감이 컸으며 지도교수와의 교류를 부담스러워하는 학생들도 있었다. 학생 포트폴리오는 학생들의 참여 없이 학교의 일방적 요구나 제도적 차원에서 이루어지는 프로그램 도입만으로는 절대 성공할 수 없었다. 학생 포트폴리오는 자신을 가장 잘 나타내고자 하는 의도를 가지고 논리적으로 구성되어야 한다. 앞으로 학생 포트폴리오를 활성하기 위해서는 학생들의 저항을 예측하고 대처 방안을 마련할 필요가 있다.
Keywords

Appears in Collections:
Journal Papers > School of Medicine / Graduate School of Medicine > Medical Humanities & Social Medicine
Journal Papers > School of Medicine / Graduate School of Medicine > Obstetrics & Gynecology
Journal Papers > School of Medicine / Graduate School of Medicine > Psychiatry & Behavioural Sciences
Ajou Authors
김, 미란  |  임, 기영  |  채, 수진
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