48 122

Cited 0 times in

Development and Effect of Life-respect Education Program for Adolescents. : Based on ABCDE Model by Albert Ellis

Other Title
청소년을 대상으로 한 생명존중프로그램의 개발 및 효과 : Ellis의 ABCDE 모델을 기반으로
Authors
윤, 미경
Department
대학원 간호학과
Degree
Doctor (2017)
Abstract
This study aimed to examine the effects of the life-respect education program on life-respect consciousness, self-esteem, and interpersonal relationships by a applying it to adolescents. The procedure consisted of the following two steps: 1) the development and application of the program, and 2) the verification of the effects. First, this study developed the final program by revising and supplementing do mestic and international literature review, expert consultation, and application of preliminary programs based on the ABCDE model developed by Albert Ellis(1979). Second, nonequivalent control group pretest-posttest research was conducted to verify the effects of the program. The data were collected from 111 8th graders of 2 middle schools located in Gyeonggi-do between March 16 and June 23, 2016. 108 students were selected as final study subjects. The life-respect education program developed by the author was provided to the experimental group a total of 8 sessions twice a week for 50 minutes for each session as a group program. The effects of the program were measured using the scale of life-respect consciousness, self-esteem questionnaire (SEQ), and relationship change scale(RCS). The collected data were analyzed using SPSS 22.0. The homogeneity test for the general characteristics of the experimental and control groups was conducted using independent t-test, Chi-squared test, and Fisher's exact test. The reliability of the measurement tools was calculated using Cronbach's alpha. The homogeneity test and hypothesis test of the dependent variable were analyzed using an independent-samples t-test. The results of this study are as follows:
1. The first hypothesis: ‘The experimental groups who participated in the life-respect education program will show higher life-respect consciousness than the control group who did not participate in it.' With regard to the pre-post differences, the experimental and control groups showed 3.06±6.17 points and -1.76±7.35 points, respectively. There were statistically significant differences between the two groups (t=-3.69, p<.001). Thus, the first hypothesis was supported.
2. The second hypothesis: ‘The experimental groups who participated in the life-respect education program will show higher self-esteem than the control group who did not participate in it.' With regard to the pre-post differences, the experimental and control groups showed 2.50±6.15 points and -1.67±7.35 points, respectively. There were statistically significant differences between the two groups (t=-3.19, p=.002). Thus, the second hypothesis was supported.
3. The third hypothesis: ‘The experimental groups who participated in the life-respect education program will improve interpersonal relationships more than the control group who did not participate in it.' With regard to the pre-post differences, the experimental and control groups showed 4.00±9.86 points and 0.85±16.465 points, respectively. There was no statistically significant difference between the two groups (t=-1.21, p=.231). Thus, the second hypothesis was not supported.
Based on the above results, the life-respect education program developed in this study improved adolescents' life-respect consciousness and self-esteem. Therefore, it is considered possible to broadly apply the life-respect education program developed in this study to suicide prevention intervention for adolescents and this study suggests that this will be actively used and disseminated in schools.

본 연구는 청소년을 대상으로 생명존중프로그램을 적용하여 생명존중의식, 자아존중감, 대인관계에 미치는 효과를 확인하고자 하였다. 연구절차는 프로그램 개발과 프로그램 적용 및 효과 검증의 2단계로 구성되었다. 첫째, Albert Ellis(1979)의 ABCDE 모델을 기초로 국내외 문헌고찰, 전문가 자문, 예비 프로그램 적용 및 수정 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 둘째, 본 프로그램의 효과 검증을 위하여 비동등성 대조군 전․후 시차 연구를 수행하였다. 자료 수집은 2016년 3월 16일부터 2016년 6월 23일까지 경기도 중학교 2개교 2학년 재학생 111명을 대상으로 진행하였고, 최종분석 대상자는 108명이었다. 실험군에게는 연구자가 개발한 생명존중프로그램을 제공하였으며, 주 2회 50분씩 4주 총 8회기 동안 집단프로그램으로 제공하였다. 프로그램의 효과측정은 생명존중의식 척도, 자아존중감 척도(SEQ), 대인관계 변화척도를 이용해 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0을 이용해 분석하였다. 실험군과 대조군의 일반적 특성의 동질성 검정은 independent t-test, Chi-square test, Fisher's exact test를 이용해 검정하였고, 측정 도구들의 신뢰도 검정은 Cronbach's α로 산출하였다. 종속변수의 동질성 검정과 가설 검정은 independent-samples t-test를 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 제 1가설 : ‘생명존중 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 생명존중의식이 높아질 것이다’는 두 군의 전⦁후 차이값이 실험군은 3.06±6.17점, 대조군은 -1.76±7.35점으로 두 군간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=-3.69, p<.001). 이에 제 1가설은 지지되었다.
2. 제 2가설 : ‘생명존중 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 자아존중감이 높아질 것이다.’는 두 집단의 전․후 차이값이 실험군은 2.50±6.15점, 대조군은 -1.67±7.35점이었으며 두 군 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=-3.19, p=.002). 이에 제 1가설은 지지되었다.
3. 제 3가설 : ‘생명존중 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 대인관계가 향상되어질 것이다.’ 는 두 집단의 전․후 차이값이 실험군은 4.00±9.86점, 대조군은 0.85±16.46점이었으며 두 군 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었다(t=-1.21, p=.231). 이에 제 3가설은 지지되지 않았다.
이상의 본 연구의 결과를 종합해볼 때, 본 연구의 생명존중프로그램은 청소년의 생명존중의식과 자아존중감을 향상시키는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 개발한 생명존중프로그램은 청소년들의 자살예방 간호중재로 확대 적용할 수 있는 프로그램이라 사료되며, 이를 학교 현장에서 적극적으로 활용하고 보급할 것을 제언한다.
Keywords
Life-respect program, Life Respect Comsciousness, Self-esteem, Interpersonal relationship, 생명존중프로그램, 생명존중의식, 자아존중감, 대인관계
Appears in Collections:
Theses > College of Nursing Science > Doctor
AJOU Authors
윤, 미경
Full Text Link
Files in This Item:
000000024080.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

qrcode

해당 아이템을 이메일로 공유하기 원하시면 인증을 거치시기 바랍니다.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse