Cited 0 times in Scipus Cited Count

Psychosocial Factors Influencing Influenza Vaccination Intention in Early Childhood Teachers.

DC Field Value Language
dc.contributor.author황, 혜정-
dc.date.accessioned2019-12-24T06:28:43Z-
dc.date.available2019-12-24T06:28:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://repository.ajou.ac.kr/handle/201003/17842-
dc.description.abstractThis study is a correlation analysis study to identify the psycho-social influencing factors on the intent of the influenza vaccination in early childhood teachers. The survey was conducted for childhood teachers working in approved private and public childhood facilities taking care of children from six months to five years of age located in Seoul and Gyeonggi-do Province on the knowledge of influenza vaccination, attitude toward the behavior, subjective norms, perceived behavior control, perceived benefits and perceived barriers including sociodemographic characteristics. A total of 125 copies of data were used for the study, and SPSS / WIN 23.0 program was used for data analysis. In the correlation analysis of age, working experience, knowledge of influenza vaccination, attitude toward the behavior, subjective norms, perceived behavior control, perceived benefits, and perceived barriers had a statistically significant positive correlation with perceived benefits, behavior control, attitude toward behavior, subjective norms, and knowledge on the intent of the influenza vaccination, and the age, work experience, and perceived barriers were not statistically significant. Ultimately, in order to identify factors influencing the influenza vaccination intention, we conducted a hierarchical multiple regression analysis after controlling the last year’s influenza vaccination status. As a result, perceived benefits, attitude toward behavior, and behavioral control, showed the factors influencing the influenza vaccination intention and explained 25.6% (R² = .256) of dispersion of influenza vaccination intention. Among them, past status of the influenza vaccination was the most predictive factor for the influenza vaccination intention, and showed that the influenza vaccination intention was significantly influenced by the order of behavior control, perceived benefits, and attitude toward behavior. Therefore, in order to increase the influenza vaccination intention and immunization rate of early childhood teachers in the future, we should consider being concurrent with education or programs about the benefits and positive effects that can result from accurate information and vaccination about the influenza.-
dc.description.abstract본 연구는 보육교사를 대상으로 인플루엔자 예방접종 의도에 미치는 영향 요인을 확인하기 위한 횡단적 조사 연구이다. 서울시, 경기도에 소재한 생후 6개월~만 5세의 아동을 돌보는 국·공립 및 민간, 가정, 직장 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 인구사회학적 특성을 비롯하여 인플루엔자 예방접종에 대한 지식, 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 통제, 지각된 유익성, 장애성 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 연구에 사용된 자료는 총 125부였고, 자료 분석은 SPSS/WIN 23.0 프로그램을 이용하였다. 인플루엔자 예방접종 의도에 영향을 미치는 심리·사회적 요인을 확인하기 위하여 연구 대상자의 특성 중 가장 큰 예측 요인으로 확인된 작년 인플루엔자 예방접종 유무를 통제한 후 위계적 다중회귀분석을 시행하였다. 분석 결과 행동 통제, 지각된 유익성, 태도의 순서로 인플루엔자 예방접종 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 인플루엔자 예방접종 의도 분산의 25.6%(R²=.256)를 설명하였다. 따라서 향후 보육교사의 인플루엔자 예방접종 의도와 예방 접종률을 높이기 위해서는 인플루엔자에 대한 정확한 정보전달과 인플루엔자 예방접종의 결과로 나타날 수 있는 이익이나 긍정적인 효과에 대한 교육 및 프로그램이 병행되어야 할 것으로 사료된다.-
dc.description.tableofcontents차 례
국문요약
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 용어의 정의 5
Ⅱ. 문헌고찰 8
1. 인플루엔자 예방접종 관련 계획된 행동이론 8
2. 인플루엔자 예방접종 관련 건강신념모형 12
3. 인플루엔자 예방접종에 대한 지식 14
4. 인플루엔자 예방접종 의도 기타 영향 요인 16
Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구 설계 18
2. 연구대상자 및 표본크기 19
3. 자료수집방법 및 절차 19
4. 측정도구 20
5. 분석방법 24
Ⅳ. 연구결과 25
1. 대상자의 일반적 특성 25
2. 주요 연구변수에 대한 기술통계 27
3. 대상자의 특성에 따른 인플루엔자 예방접종 의도 30
4. 각 연구변수와 인플루엔자 예방접종 의도와의 관계 32
5. 인플루엔자 예방접종 의도에 영향을 미치는 요인 34
Ⅴ. 논의 37
Ⅵ. 결론 44
참고문헌 46
부록 58
영문초록 67
표 차 례
표 1. 대상자의 일반적 특성 26
표 2-1. 주요 연구 변수에 대한 기술통계 28
표 2-2. 대상자의 인플루엔자 예방접종에 대한 지식 29
표 3. 대상자의 특성에 따른 인플루엔자 예방접종 의도 31
표 4. 주요 연구 변수의 상관관계 33
표 5. 다중회귀분석을 위한 가정 조건 검증 34
표 6. 인플루엔자 예방접종 의도에 영향을 미치는 요인 36
그 림 차 례
그림 1. 연구모형 18
부 록 차 례
부록 1. IRB 심의결과 통지서 58
부록 2. 설문조사 도구 60
부록 3. 도구사용 승인
-
dc.language.isoko-
dc.titlePsychosocial Factors Influencing Influenza Vaccination Intention in Early Childhood Teachers.-
dc.title.alternative보육교사의 인플루엔자 예방접종 의도에 영향을 미치는 요인 - 심리·사회적 요인을 중심으로-
dc.typeThesis-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028743-
dc.subject.keywordEarly Childhood Teachers-
dc.subject.keywordInfluenza-
dc.subject.keywordIntention of influenza vaccination-
dc.subject.keyword보육교사-
dc.subject.keyword인플루엔자-
dc.subject.keyword인플루엔자 예방접종-
dc.subject.keyword예방접종 의도-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.department보건대학원-
dc.contributor.affiliatedAuthor황, 혜정-
dc.date.awarded2019-
dc.type.localTheses-
dc.citation.date2019-
dc.embargo.liftdate9999-12-31-
dc.embargo.terms9999-12-31-
Appears in Collections:
Theses > Graduate School of Public Health, Deartment of Public Health > Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

qrcode

해당 아이템을 이메일로 공유하기 원하시면 인증을 거치시기 바랍니다.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse