Cited 0 times in Scipus Cited Count

The Effects of hypertensive education on Knowledge, Self-efficacy, Self- care behavior in clients with Coronary Artery Disease

DC Field Value Language
dc.contributor.author이, 희정-
dc.date.accessioned2010-12-30T02:01:26Z-
dc.date.available2010-12-30T02:01:26Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttp://repository.ajou.ac.kr/handle/201003/934-
dc.description.abstractCoronary artery disease(CAD) is well known as a major cause of myocardial ischemia. Main mechanism of CAD is atherosclerosis and major risk factors of atherosclerosis are hypertension, diabetes mellitus, smoking, hyperlipidemia. In clients with CAD, strict control of blood pressure is important and adequate education program for these clients is necessary. We aimed to evaluate the effect of hypertensive education on the Knowledge related to hypertension, self-efficacy and self-care. We studied 38 hypertensive clients with CAD admitted at A university hospital in S city. They were assigned to an experimental group(18), and a control group(20). A tool developed by Lee Young-Whee(1994) was used to measure Knowledge related to hypertension, a tool developed by Park Young-Im(1994) was used for self-efficacy, a tool developed by Lee Jung Mi(2002) was used for self-care. Data collection was done for 8 weeks from October 1 to November 30, 2006 using questionnaires. The collected data were analyzed with X²- test, t-test, Pearson correlation using the SPSS Win 11.5 program.
The following is a summary of the results of the study
Hypothesis 1. "the experimental group which had the hypertensive education will have higher knowledge scores than the control group that did not have the hypertensive education" was supported(t=-5.22, p=.000).
Hypothesis 2. "the experimental group which had the hypertensive education will have higher self-efficacy scores than the control group that did not have the hypertensive education" was supported(t=-6.57, p=.000).
Hypothesis 3. "the experimental group which had the hypertensive education will hare better self-care ability than the control group that did not have the hypertensive education" was supported (t=-8.47, p=.000).
4. Knowledge related to hypertension of clients before enrollement demonstrated significant correlation self-efficacy and self-care(p=.000)
Hypertensive education for the hypertensive clients with CAD was helped to improve knowledge related to hypertension of clients, self-efficacy and self-care, and educational program used in this study might be useful nursing interventional tool for this clients population. Further studies for the long term clinical effect of hypertensive education on the knowledge related to hypertension, self-efficacy and self-care are needed. Furthermore, since life style modification is important to control hypertension. effect of education and intervention of life style modification on management of hypertension. We suggest to develop standardized hypertensive educational program for the hypertensive clients with CAD.
-
dc.description.abstract관상동맥질환은 심근의 허혈을 초래하는 성인기의 대표적 만성질환이다. 관상동맥질환의 주요 원인은 죽상 동맥 경화증이며, 죽상 동맥 경화증의 위험인자, 즉 고혈압, 당뇨병, 흡연, 고지혈증 등이 있는 경우 가속화 되는 것으로 알려져 있다. 관상동맥질환을 가진 환자에 있어서 고혈압의 조절은 중요하므로 이에 본 연구는 고혈압을 동반한 관상동맥질환자를 대상으로 한 고혈압 교육이 고혈압 관련지식, 자기효능감, 자가간호행위에 미치는 효과를 파악하고자 한다. 연구에 참여한 대상자는 S시 A대학교 병원의 심혈관계 중환자실 및 일반병동에 입원한 고혈압을 동반한 관상동맥질환자로 실험군 18명, 대조군 2O명, 총 38명을 대상으로 하였다. 고혈압 관련지식은 이영휘(1994)가 수정한 것을, 자기효능감은 박영임(1994)이 개발한 것을, 자가간호행위는 이정미(2002)가 수정·보완한 도구를 이용하였으며, 자료수집 기간은 2006년 10월1일부터 11월 30일까지 8주간 고혈압을 동반한 관상동맥질환으로 입원한 환자를 대상으로 시행하였으며 연구자가 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 11.5 통계 프로그램를 이용하여 χ2- test, t-test, Pearson correlation를 구하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 제 1가설인 '고혈압 교육을 제공 받은 실험군은 고혈압 교육을 제공 받지 않은 대조군보다 지식정도가 높을 것이다.'는 지지되었다(t=-5.22, p=.000).
2. 제 2가설인 '고혈압 교육을 제공 받은 실험군은 고혈압 교육을 제공 받지 않은 대조군보다 자기효능감이 높을 것이다.'는 지지되었다 (t=-6.57, p=.000).
3. 제 3가설인 '고혈압 교육을 제공 받은 실험군은 고혈압 교육을 제공 받지 않은 대조군보다 자가간호행위 능력이 높을 것이다.'는 지지되었다(t=-8.47, p=.000).
4. 실험 전 고혈압 지식, 자기효능감, 자가간호행위 사이에는 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p=.000).
이상의 결과로 관상동맥질환으로 입원한 고혈압환자를 대상으로 한 고혈압 교육은 환자의 고혈압관련지식, 자기효능감, 자가간호행위를 증진시키는 효과가 있었으므로, 본 교육프로그램은 고혈압환자의 간호중재로 임상에서 활용될 수 있다고 본다. 본 연구의 결과를 근거로 고혈압관련 지식, 자기효능감, 자가간호행위의 지속적인 효과를 검증하기 위한 장기적인 추후연구가 필요하며, 고혈압 관리에 있어 생활습관의 개선이 무엇보다도 중요하므로 생활습관의 교육 및 중재연구가 필요하며. 효과적인 고혈압교육을 표준화 할 수 있는 포괄적인 교육프로그램의 개발을 제언한다.
-
dc.description.tableofcontents"Ⅰ. 서론 = 1

A. 연구의 필요성 = 1

B. 연구의 목적 = 2

C. 연구의 가설 = 3

D. 용어의 정의 = 3

Ⅱ. 문헌고찰 = 5

A. 고혈압 관련 지식 = 5

B. 자기효능감 = 6

C. 자가간호행위 = 7

D. 지식, 자기효능감, 자가간호행위간의 관계 = 9

Ⅲ. 연구방법 = 11

A. 연구설계 = 11

B. 연구대상 = 11

C. 실험처치 = 12

D. 연구도구 = 13

E. 자료수집 방법 및 절차 = 14

F. 자료 분석방법 = 15

G. 연구의 제한점 = 15

Ⅳ. 연구결과 = 16

A. 실험군과 대조군의 동질성 검증 = 16

B. 가설 검정 = 21

C. 고혈압 관련지식, 자기효능감, 자가간호행위간의 상관관계 = 31

Ⅴ. 논의 = 32

A. 가설 검정 = 32

B. 고혈압 관련지식, 자기효능감, 자가간호행위간의 상관관계 = 34

Ⅵ. 결론 및 제언 = 36

A. 결론 = 36

B. 제언 = 37

참고 문헌 = 38

부록 = 45

ABSTRACT = 62"
-
dc.language.isoko-
dc.titleThe Effects of hypertensive education on Knowledge, Self-efficacy, Self- care behavior in clients with Coronary Artery Disease-
dc.title.alternative고혈압 교육이 관상동맥질환자의 지식, 자기효능감, 자가간호행위에 미치는 효과-
dc.typeThesis-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002180-
dc.subject.keyword관상동맥질환-
dc.subject.keyword고혈압 교육-
dc.subject.keyword고혈압 관련 지식-
dc.subject.keyword자기효능감-
dc.subject.keyword자가간호행위-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.department대학원 간호학과-
dc.contributor.affiliatedAuthor이, 희정-
dc.date.awarded2007-
dc.type.localTheses-
dc.citation.date2007-
dc.embargo.liftdate9999-12-31-
dc.embargo.terms9999-12-31-
Appears in Collections:
Theses > College of Nursing Science > Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

qrcode

해당 아이템을 이메일로 공유하기 원하시면 인증을 거치시기 바랍니다.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse