Today the emergency medical demand of our society is increasing with the social environmental changes, including the economic growth, increasing traffic volume, and the reduction of working hours. Therefore, the national and local governments have the responsibilities to provide appropriate emergency medical services. The purpose of this study is to survey the use of emergency medical information service (1339 service) and suggest further improvement directions. This study investigated the operating performances of nationwide emergency medical information service from January 2007 to December 2007 and analyzed the database of 95,546 cases referred to the Suwon Emergency Medical Information Center which covered the Southern area of Gyeonggi province. The operating performances of nationwide emergency medical information service in 2007 were higher by 47.7% than those in 2005. There is an increasing tendency in the use frequency of 1339 service. Hospital guide (72.1%) was the most frequently requested service and most users were non-medical persons (84.4%). The use frequency of September (15.82%) was about two times higher than the average monthly frequency (8.33%). The use frequency of Sunday (31.49%) was about 3.6 times higher than that of Friday (8.63%). The mobile penetration increased by 3.9 times during recent 10 years and there is an increasing tendency in the use frequency of 1339 service by using mobile phone.
According to our study results, the following suggestions for emergency medical information services can be considered.
(a) Make a dedicated investment in data systems to inform real time hospital information. This needs to establish a network system including emergency medical information center, regional health centers and medical institutions.
(b) Establish a voice mail and short message delivering system to users’ mobile phones in hospital guide service.
(c) The government should introduce ‘special service codes’ including emergency calling services into the newly released mobile phones. This service will enhance public rights to know and improve user’s convenience.
현대 우리 사회는 고도의 경제 성장과 교통량의 증가 및 주 40시간 근무제 정착 등 사회환경의 변화로 인하여 응급의료 수요는 급증하고 있는 실정이다. 따라서 국가나 지방자치단체에서는 응급환자 발생시 신속하고 적절한 응급의료서비스를 제공할 수 있는 대책이 요구된다. 본 연구는 응급의료체계의 병원전 단계에서 응급의료정보센터(1339) 이용자의 이용실태를 알아보고, 그에 따른 문제점을 도출하여 응급의료정보센터의 운영개선 및 1339 이용자의 편의를 제공하기 위한 연구이다. 연구대상은 2007년 1월 1일부터 2007년 12월 31일까지 1년간의 전국 응급의료정보센터 운영실적과 경기도 남부지역의 1339 응급의료정보센터에 신고.접수된 95,546건의 자료를 조사하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다.
- 2007년의 전국 응급의료정보센터 운영실적은 2005년에 비해 47.7% 급증하였고, 매년 점진적으로 이용율이 증가하는 추세이다.
- 상담내용별로는 병원 안내가 72.1%로서 가장 많았고, 의뢰자별로는 일반인이 84.4%로서 가장 많이 이용하였다.
- 월별로는 추석연휴기간이 포함된 9월(15.82%)이 평균값(8.33%) 보다 2배 가까이 많이 이용하였고, 요일별로는 일요일(31.49%)이 금요일(8.63%) 보다 3.6배 많은 것으로 조사되었다.
- 이동전화 보급률은 최근 10년 동안 3.9배 증가하였고, 이동전화를 이용하여 응급의료정보센터 이용율도 지속적으로 증가하고 있는 것 으로 조사되었다.
이상의 결과에 따라 응급의료정보센터에서는 응급의료에 관련된 정보를 수집하는 과정과 수집된 의료정보를 정확하고 신속하게 이용자에게 전달 하는 다음과 같은 응급의료정보센터의 운영개선 방안을 제언하고자 한다.
- 의료정보 수집방법에 있어서 응급의료정보센터와 보건소, 의약업소 간의 네트워크를 구축하여 실시간적으로 의료정보를 수집할 수 있는 프로그램을 제도적인 도입이 필요할 것이다.
- 수집된 의료정보를 제공하는데 있어서는 응급의료정보서비스 중에서 의약업소 안내 서비스에 대하여는 음성서비스와 동시에 문자서비스를 제공하여 이용자의 편의를 도모하여야 할 것이다.
- 정부에서는 이동통신 사업자가 단말기를 출시할 때 「특수번호 서비스」 메뉴를 설정할 수 있도록 하여 국민의 알 권리와 편리성을 제공하여야 할 것이다.