This study is a correlation analysis study to identify the psycho-social influencing factors on the intent of the influenza vaccination in early childhood teachers. The survey was conducted for childhood teachers working in approved private and public childhood facilities taking care of children from six months to five years of age located in Seoul and Gyeonggi-do Province on the knowledge of influenza vaccination, attitude toward the behavior, subjective norms, perceived behavior control, perceived benefits and perceived barriers including sociodemographic characteristics. A total of 125 copies of data were used for the study, and SPSS / WIN 23.0 program was used for data analysis. In the correlation analysis of age, working experience, knowledge of influenza vaccination, attitude toward the behavior, subjective norms, perceived behavior control, perceived benefits, and perceived barriers had a statistically significant positive correlation with perceived benefits, behavior control, attitude toward behavior, subjective norms, and knowledge on the intent of the influenza vaccination, and the age, work experience, and perceived barriers were not statistically significant. Ultimately, in order to identify factors influencing the influenza vaccination intention, we conducted a hierarchical multiple regression analysis after controlling the last year’s influenza vaccination status. As a result, perceived benefits, attitude toward behavior, and behavioral control, showed the factors influencing the influenza vaccination intention and explained 25.6% (R² = .256) of dispersion of influenza vaccination intention. Among them, past status of the influenza vaccination was the most predictive factor for the influenza vaccination intention, and showed that the influenza vaccination intention was significantly influenced by the order of behavior control, perceived benefits, and attitude toward behavior. Therefore, in order to increase the influenza vaccination intention and immunization rate of early childhood teachers in the future, we should consider being concurrent with education or programs about the benefits and positive effects that can result from accurate information and vaccination about the influenza.
본 연구는 보육교사를 대상으로 인플루엔자 예방접종 의도에 미치는 영향 요인을 확인하기 위한 횡단적 조사 연구이다. 서울시, 경기도에 소재한 생후 6개월~만 5세의 아동을 돌보는 국·공립 및 민간, 가정, 직장 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 인구사회학적 특성을 비롯하여 인플루엔자 예방접종에 대한 지식, 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 통제, 지각된 유익성, 장애성 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 연구에 사용된 자료는 총 125부였고, 자료 분석은 SPSS/WIN 23.0 프로그램을 이용하였다. 인플루엔자 예방접종 의도에 영향을 미치는 심리·사회적 요인을 확인하기 위하여 연구 대상자의 특성 중 가장 큰 예측 요인으로 확인된 작년 인플루엔자 예방접종 유무를 통제한 후 위계적 다중회귀분석을 시행하였다. 분석 결과 행동 통제, 지각된 유익성, 태도의 순서로 인플루엔자 예방접종 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 인플루엔자 예방접종 의도 분산의 25.6%(R²=.256)를 설명하였다. 따라서 향후 보육교사의 인플루엔자 예방접종 의도와 예방 접종률을 높이기 위해서는 인플루엔자에 대한 정확한 정보전달과 인플루엔자 예방접종의 결과로 나타날 수 있는 이익이나 긍정적인 효과에 대한 교육 및 프로그램이 병행되어야 할 것으로 사료된다.